Bietje anders is een bietje beter

Bietje anders is een bietje beter!

Hoe een andere naam aanzet tot meer eten van groente en fruit.

 

Volgens Amerikaanse wetenschappers is het heel eenvoudig om mensen meer groente te laten eten. Ze hebben ontdekt dat een verleidelijke naam als zorgt voor een toename van groenteconsumptie met 25%.

 

Het onderzoek werd uitgevoerd door en met studenten van de Stanford University.

Dezelfde soort groente, werd op dezelfde manier bereid en op dezelfde manier opgediend. Het enige wat iedere keer anders was, was het bordje dat bij de schaal stond.

 

Bordje 1: Bietjes

Bordje 2: Bietjes zonder suiker (de ‘strenge’ gezonde versie)

Bordje 3: Bietjes boordevol antioxidanten (de positief gezonde versie)

Bordje 4: Dynamite chili bietjes met limoen (de verwennerij versie)

 

Wat bleek: de salade waar bordje 4 bij stond werd vaker gekozen en er werd meer van gegeten. Dit is logisch te verklaren volgens de onderzoekers; bij het maken van een voedingskeuze, is de smaak de belangrijkste overweging. Maar het blijkt dat we gezonde opties als minder smakelijk beschouwen. We moeten groenten dus niet ‘gezond’ noemen, maar ze als een verwennerij omschrijven.

 

Ga het eens proberen! Zet bordjes bij de gerechten in de kantine. Geen fruitsalade maar een ‘sweet tropical sensation’. En haal gerust weer de klassieke namen van stal. Salade Niçoise klinkt beter dan sla met tonijn en bij het woord Salade Caprese waan je jezelf meteen op een Italiaans terras. Toch?